Durata și prețul unei ședințe de evaluare
Evaluarea se poate derula pe parcursul uneia sau a mai multor ședințe cu durata de 60 minute. Fiecare ședință de evaluare costă 200 lei.
Prima ședință de evaluare
La prima ședință de evaluare trebuie să fie prezent cel puțin unul dintre părinți, optim amândoi. La prima ședință de evaluare copilul nu poate veni însoțit de bunici sau de alte persoane în afara părinților.
În această ședință are loc mai întâi un interviu cu părinții cu privire la situația copilului, se realizeză anamneza și ulterior se realizează evaluarea copilului în prezența părinților.
În funcție de observațiile și de datele colectate pe parcursul acestei ședințe specialistul poate recomanda o evaluare complexă care se poate derula aici sau în alt cabinet în funcție de tipul de evaluare și de probele necesare realizării ei.
Se pot recomanda consult ORL; consult psihiatric; consult neurologic; evaluarea dezvoltării prin măsurarea funcțiilor neurocognitive; evaluarea dezvoltării sociale, emoționale și a comportamentului; evaluare cu scale pentru depsitarea tulburării de spectru autist ș.a.
Părinții asistă la evaluare?
Răspunsul este afirmativ pentru prima ședință de evaluare.
Atunci când este necesară aplicarea mai multor probe pe parcursul altor ședințe, este posibil ca părintelui să i se ceară să aștepte în sala de așteptare din care poate “asista auditiv”, în conformitate cu instrucțiunile de aplicare a acelor teste, pentru ca rezultatele evaluării să fie valide. Acest lucru este valabil pentru Nepsy I, CAT ș.a.
Ce se evaluează?
În cazul evaluării logopedice, se evaluează în special nivelul de dezvoltare al limbajului în toate aspectele sale, limbajul expresiv (vorbire și scris) și limbajul receptiv (înțelegerea vorbirii și cititul):
- articulare
- ritm și fluență
- scris și citit
- procesare fonologică;
- aparatul fonoarticulator sub aspect structural și funcțional;
- respirația verbală
- înțelegerea limbajului
- limbajul expresiv.
Probele diferă în funcție de tulburarea de limbaj suspectată, de vârsta persoanei evaluate, precum și de nivelul de complexitate al evaluării de care sunt interesați beneficiarii sau care se recomandă în anumite cazuri. Se aplică probe diferite pentru evaluarea pronunției, întârzierii în dezvoltarea limbajului, apraxiei verbale, dislexo-disgrafiei, afaziei, bâlbâielii.
Se eliberează raport evaluare logopedică?
Se eliberează raport de evaluare logopedică sau raport de evaluare clinică pentru informarea părinților cu privire la nivelul de dezvoltare al copilului, pentru a putea începe intervenția logopedică, pentru autcunoaștere, pentru diagnostic medical, pentru consiliere psihologică și psihoterapie; se eliberează fișa psihologică anexa 8 pentru DGASPC în vederea încadrării în grad de handicap.
Nu se eliberează raport de evaluare pentru instanță, pentru obținere custodie sau procese de divorț.
Raportul de evaluare este eliberat în termen de maxim o săptămână și poate fi trimis prin curier sau înmânat personal și este prevăzut cu timbru emis de Colegiul Psihologilor din România.
Prețul raportului poate fi inclus în preț (în cele mai multe cazuri) sau poate porni de la 200 lei în funcție de numărul și complexitatea probelor aplicate.
Evaluarea copiilor care prezintă tulburări de pronunție – dislalie
Evaluarea durează o ședință și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:
- Interviu cu părinții
- Observație
- Probă evaluare pronunție – alfabetul ilustrat
- Probe pentru evaluarea mobilității aparatului fonoarticulator
- DENVER II – Testul Denver pentru Evaluarea Nivelului de Dezvoltare Instrument consacrat în detectarea potențialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 6 ani
- Metoda proiectivă Desenul Persoanei
- Costul Raportului de evaluare este inclus în prețul ședinței de evaluare.
Evaluarea copiilor care prezintă întârziere în dezvoltarea limbajului
Evaluarea poate dura între una și trei ședințe și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:
- Interviu cu părinții
- Observație
- Probă evaluare pronunție – alfabetul ilustrat
- Probe pentru evaluarea mobilității aparatului fonoarticulator
- DENVER II – Testul Denver pentru Evaluarea Nivelului de Dezvoltare Instrument consacrat în detectarea potențialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 6 ani
- Metoda proiectivă Desenul Persoanei
- Pentru copiii cu vârsta peste 3 ani se recomandă o evaluare complexă cu bateria de teste NEPSY I care necesită două ședințe suplimentare. Această evaluare permite o mai bună identificare a nivelului de afectare pe arii de dezvoltare, permițând și o realizare mai acurată a planului de intervenție.
- Costul Raportului de evaluare nu este inclus în prețul ședinței de evaluare deoarece scorarea și interpretarea rezultatelor Nepsy durează în medie două ore. Costul unui astfel de raport este de 200 lei. Dacă se solicită și o evaluare psihoafectiva, comportamentală și socială atunci se vor aplica probe suplimentare, iar prețul raportului de evaluare va fi de 250 lei.
- Dacă părinții preferă evaluare tip screening, atunci se recomandă ca pe lângă probele de limbaj enumerate mai sus să se realizeze testarea cu Denver II și testul cuburilor Kohs, un test screening al aptitudinilor cognitive generale, nonverbal, ideal pentru copiii cu întârziere în dezvoltarea limbajului.
Evaluarea elevilor cu dificultăți de citire și scriere
Se recomandă atât evaluarea pronunției, cât și a citirii și scrierii.
Dacă pe parcursul evaluării se constată dificultăți de concentrare și/sau hiperactivitate, se poate recomanda evaluarea cu probele de atenție curpinse în bateria de teste Nepsy I și evaluarea cu chestionarele Conners, formularele pentru părinte, profesor, copil.
Evaluarea durează o ședință și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:
- Interviu cu părinții
- Observație
- Probă evaluare pronunție – alfabetul ilustrat
- DDE-2 – Bateria pentru Evaluarea Dislexiei și a Disortografiei de Dezvoltare – 2 pentru elevi cu vârsta între 7-15 ani, clasele I-VIII;
- Costul Raportului de evaluare este inclus în prețul ședinței de evaluare.
Evaluarea în cazul bâlbâielii
Evaluarea durează o ședință și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:
- Interviu cu părinții
- Interviu cu copilul
- Observație
- Costul Raportului de evaluare este inclus în prețul ședinței de evaluare.
Evaluarea adulților care prezintă afazie, dizartrie sau alte tulburări de limbaj în urma unui accident vascular cerebral sau a altor traumatisme
Evaluarea durează o ședință și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:
- Interviu cu membrii familiei
- Observație
- MMSE-2 – Evaluarea Minimală a Stării Cognitive-2, examen clinic standardizat de evaluare a deteriorării cognitive pentru adulți 18-90 ani
- Testul Cuburilor Kohs, o probă clasică în screeningul aptitudinilor cognitive nonverbale pentru copii, adolescenți și adulți, începând cu vârsta de 4 ani
- Probă pentru evaluarea afaziei
- Costul Raportului de evaluare este inclus în prețul ședinței de evaluare.
Evaluarea nivelului de dezvoltare neurocognitivă al copiilor cu vârsta între 3 și 12 ani:
Acest tip de evaluare poate fi realizată în situația în care părinții doresc să știe dacă este dezvoltat normal copilul și dacă este pregătit pentru începerea școlii; dacă părinții sau alt specialist suspectează o întârziere de dezvoltare pe una sau mai multe arii; pentru încadrarea în grad de handicap.
Evaluarea durează între două și trei ședințe și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:
- Interviu cu părinții
- Observație
- NEPSY I – oferă o vedere de ansamblu comprehensivă a dezvoltării neuropsihologice al copiilor cu vârste cuprinse între 3 și 12 ani
- Testul Cuburilor Kohs, o probă clasică în screeningul aptitudinilor cognitive nonverbale pentru copii, adolescenți și adulți, începând cu vârsta de 4 ani;
- Costul Raportului de evaluare nu este inclus în prețul ședinței de evaluare deoarece scorarea și interpretarea bateriei de teste Nepsy I durează aproximativ două ore; pentru redactarea raportului de evaluare clinică costul este de 200 lei. Dacă se aplică și Testul Cuburilor Kohs, atunci costul va fi de 250 lei.
Evaluarea stilului de învățare și a tipului psihologic
Acest tip de evaluare se adresează elevilor cu vârsta între 8-18 ani, precum și adolescenților și adulților începând cu vârsta de 14 ani și se recomandă pentru o mai bună auto-cunoaștere și înțelegere de către membrii familiei și de cadrele didactice în ceea ce privește preferințele, temperamentul, stilurile de învățare, aptitudinile, talentele și abilitățile sale, cât și pentru optimizarea interacțiunilor cu sine și cu ceilalți.
Evaluarea durează o ședință și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:
- LSI – Inventarul Stilurilor de Învățare, un instrument construit pentru a măsura preferințele, temperamentul și stilurile de învățare ale elevilor 8-18 ani;
- SL-TDI – Indicatorul de Manifestare Tipologică Singer-Loomis, care oferă o măsură a stilurilor cognitive (tipologice) ale persoanelor, urmărind îndeaproape tipologia jungiană, adolescenți și adulți cu vârsta peste 14 ani;
- FPI-R – Inventarul de Personalitate Freiburg, instrument de evaluare omnibus, realizat pe baza modelului multifazic, pentru a evalua dimensiuni ale personalității adulte, pentru adolescenți și adulți pornind cu vârsta de 13 ani.
Evaluare și completare fișa psihologică, Anexa 8 pentru încadrare în grad de handicap copii
Acest tip de evaluare se realizează cel mai frecvent în etapa preșcolară sau în primii ani de școlarizare când membrii familiei, medicii sau cadrele didactice sesizează întârzirea în dezvoltare a copilului.
Fiecare ședință de evaluare durează 60 minute și costă 200 lei. Este o evaluare complexă care se realizează pe parcursul a cinci ședințe. Redactarea și emiterea raportului de evaluare clinică este în formatul solicitat de DGASPC, fișă psihologică completată de psiholog clinician, anexa 8, și presupune un cost suplimentar de 200 lei.
Ședințele se desfășoară după cum urmează:
- În prima ședință are loc un interviu cu părinții copilului timp în care se colectează date necesare pentru realizarea anamnezei. Se recomandă ca părinții să aducă dosarul medical al copilului. Este evaluat în detaliu limbajul copilului cu probă evaluare pronunție – alfabetul ilustrat, probe pentru evaluarea mobilității aparatului fonoarticulator, probe pentru cunoașterea vârstei psihologice a limbajului, adaptare după Alice Descoeudres; este aplicată și proba metoda proiectivă Desenul Persoanei;
- În ședințele doi și trei este aplicată bateria de teste Nepsy I; părintele așteaptă în sala de așteptare din care “asistă auditiv” la ședințe;
- În ședința patru este aplicată proba CAT – Testul apercepției pentru copii, iar părinții completează în sala de așteptare chestionarul ASEBA, formularele pentru părinți, un set de chestionare pentru evaluarea competenţelor, a funcţionării adaptative şi a problemelor copiilor şi adolescenţilor.
- În etapa următoare psihologul va scora, interpreta și redacta fișa de evaluare, anexa 8. Timp mediu 3 ore.
- La ședința cinci participă doar părinții cu care se discută rezultatele evaluării și planul de intervenție pentru recuperare; se înmânează raportul de evaluare psihologică. Costul total pentru cinci ședințe plus redactarea fișei psihologice este de 1200 lei.
Probe utilizate în evaluarea copiilor, adolescenților și adulților
- Probă evaluare pronunție – alfabetul ilustrat
- Probe pentru evaluarea mobilității aparatului fonoarticulator
- DENVER II – Testul Denver pentru Evaluarea Nivelului de Dezvoltare Instrument consacrat în detectarea potențialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 6 ani
- Testul Cuburilor Kohs, o probă clasică în screeningul aptitudinilor cognitive nonverbale pentru copii, adolescenți și adulți, începând cu vârsta de 4 ani;
- NEPSY I – oferă o vedere de ansamblu comprehensivă a dezvoltării neuropsihologice al copiilor cu vârste cuprinse între 3 și 12 ani
- CAT – Testul apercepției pentru copii
- TAT Testul de Apercepție Tematică pentru adolescenți și adulți, începând cu vârsta de 14 ani
- Metoda proiectivă Desenul Persoanei
- DDE-2 – Bateria pentru Evaluarea Dislexiei și a Disortografiei de Dezvoltare pentru elevi cu vârsta între 7-15 ani, clasele I-VIII;
- ASEBA – Un set de chestionare pentru evaluarea competenţelor, a funcţionării adaptative şi a problemelor copiilor şi adolescenţilor.
- Conners 3 – Scalele de Evaluare Conners realizează evaluarea centrată și amănunțită pe ADHD și pe problemele și tulburările relaționale, care apar în rândul copiilor și tinerilor
- MASC – Scala Multidimensională de Anxietate pentru Copii oferă screening multi-dimensional al nivelului de anxietate pe criteriile simptomatologice DSM-IV-TR
-
MACI – Inventarul Clinic Millon pentru Adolescenți permite evaluarea multiaxială a caracteristicilor de personalitate și a sindroamelor clinice la adolescent, conform simptomatologiei DSM-IV
- LSI – Inventarul Stilurilor de Învățare, un instrument construit pentru a măsura preferințele, temperamentul și stilurile de învățare ale elevilor.
- SL-TDI – Indicatorul de Manifestare Tipologică Singer-Loomis, care oferă o măsură a stilurilor cognitive (tipologice) ale persoanelor, urmărind îndeaproape tipologia Jungiană
- FPI-R – Inventarul de Personalitate Freiburg, instrument de evaluare omnibus, realizat pe baza modelului multifazic, pentru a evalua dimensiuni ale personalității adulte
- MMSE-2 – Evaluarea Minimală a Stării Cognitive-2, examen clinic standardizat de evaluare a deteriorării cognitive pentru adulți 18-90 ani