Corectarea pronunției sunetelor

  Despre tulburările de pronunție  

Cea mai comună tulburare de limbaj la copii este dislalia, tulburarea pronunției unuia sau mai multor sunete. Copilul fie omite, fie deformează sunetul, rezultând o pronunție neclară a cuvintelor în care apare sunetul respectiv. Sunetele a căror pronunție este cel mai frecvent afectată sunt: f, v, c, g, h, s, z, ț, x, ș, j, ce, ci, ge, gi, l, r.  

Când ar trebui apelat la logoped pentru corectarea pronunției?   

Pronunția defectuoasă a sunetelor este fiziologică, normală până la vârsta de 3 ani – 3 ani și jumătate. La 3 ani și jumătate componentele aparatului fonoarticulator și aria corticală responsabilă de realizarea limbajului sunt suficient de dezvoltate pentru o vorbire corectă. Dacă un copil omite sau deformează un sunet după vârsta de 4 ani, atunci putem vorbi despre o tulburare a pronunției care necesită intervenție de specialitate. Se recomandă corectarea dislaliei începând cu vârsta de 4-5 ani pentru evitarea consolidării deprinderilor greșite de vorbire, precum și pentru evitarea reflectării în scris a deficiențelor de pronunție.  

Cum se realizează corectarea pronunției unui sunet?  

Pentru obținerea unei pronunții corecte, se realizează:

–          exerciții de respirație și de gimnastică a componentelor aparatului fonoarticulator – buze, limbă, palat, obraji;

–          exerciții de pronunție a sunetului izolat, urmând instrucțiunile de poziționare corectă a limbii, buzelor, dinților, de emisie a aerului;, de vibrare a corzilor vocale;

–          exerciții de pronunție a sunetului în silabe, la început de cuvânt, în interiorul cuvântului, la finalul cuvântului, în grupuri consonantice;

–          exerciții de consolidare și automatizare a pronunției corecte în propoziții, conversație, joc, povestire.  

Cât timp durează corectarea pronunției unui sunet?  

Durata corectării pronunției depinde de mai mulți factori:

–          particularitățile sunetului;

–          vârsta copilului;

–          gradul de implicare a familiei în consolidarea rezultatelor obținute în cadrul ședințelor de logopedie;

–          prezența / absența altor tulburări asociate (ADHD, autism, întârziere în dezvoltarea limbajului, sindrom Down, tulburări de comportament, deficiență mintală etc).  

În cele mai multe cazuri, emisia corectă a unui sunet izolat se poate obține chiar din prima sau din cea de-a doua ședință de exerciții logopedice. Copilul nu va putea însă să pronunțe sunetul în cuvinte fără exerciții sistematice. Aceste exerciții pot necesita 2-3 ședințe, în funcție de ritmul fiecărui copil și de sprijinul suplimentar acordat de familie.  

Sunetul „R” se obține cel mai greu, corectarea lui durând de la 2 luni până la 1 an.  

Cum se realizează automatizarea pronunției sunetului?  

Odată corectată pronunția sunetului în silabe, cuvinte și propoziții, copilul nu îl va pronunța imediat și în vorbirea spontană. Capacitatea acestuia de a pronunța corect în cadrul exercițiilor, sub îndrumarea logopedului necesită susținere o perioadă de câteva luni de zile pentru formarea deprinderii de a vorbi corect în fiecare zi, în fiecare situație. În situațiile de comunicare spontană, copiii nu se vor putea concentra simultan asupra formulării mesajului pe care vor să îl transmită, precum și asupra pronunției fiecărui cuvânt. Modelul de pronunție greșit este înlocuit definitiv cu pronunția corectă prin exerciții repetate și prin implicarea familiei în atragerea atenției copilului asupra vorbirii sale în viața de zi cu zi. Automatizarea pronunției corecte necesită astfel răbdare și scurte exerciții zilnice, ca orice proces de formare a unei deprinderi (scris, citit, mers pe bicicletă etc).    

                    

                                                                                               Logoped  Alexandra Lavinia Rogozea 

Share Our Posts

Share this post through social bookmarks.

  • Delicious
  • Digg
  • Newsvine
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati

Comments

Tell us what do you think.

There are no comments on this entry.

Trackbacks

Websites mentioned my entry.

There are no trackbacks on this entry

Add a Comment

Fill in the form and submit.

Alexandra Lavinia Rogozea

- Atestat de liberă practică Psihopedagogie specială, eliberat de Colegiul psihologilor din
România;

- Atestat de liberă practică Consiliere psihologică analitică, eliberat de Colegiul Psihologilor
din România;

- peste 300 de ore de analiză personală;

- Program formativ în Sandplay clinic, susținut de Dr. Maria Chiaia și Lauren Cunningham (IAAP, ISST) și organizat de ARPA;

- Facultatea Spiru Haret Bucureşti, Master „Psihoterapie analitică”;

- Facultatea de Psihologie, Universitatea Hyperion;

- Ateliere formative de „Consiliere analitică”, organizate de Asociația Română de Psihologie Analitică;

- Formare „Consiliere pentru copil şi familie”, organizat de Fundaţia Internaţională pentru Copil şi Familie, recunoscut de Ministerul Sănătăţii Publice;

- Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Secția Psihopedagogie Specială, Universitatea București;

Contact

ROGOZEA ALEXANDRA LAVINIA - Cabinet individual de psihologie

Adresă: Bd-ul Liviu Rebreanu, nr. 15, sector 3, București – lângă magazinul Mega Image

Puteți ajunge cu:

* metroul (stația Titan)
* autobuzele 311, 101, 102, 330, 335, 253 (stația Liviu Rebreanu)
* troleibuzul 92 (stația Liviu Rebreanu)


Telefon: 0723 125 181
E-mail:contact@cabinetulpsihologului.ro
Orar: de luni până vineri orele 9:00 – 20:00 Programările se fac telefonic.