Tulburarea pronunției sunetului H

Această tulburare de pronunție este întâlnită uneori la copii și poartă denumirea de hamacism (sunetul “H” este deformat) sau parahamacism (sunetul “H” este omis sau înlocuit cu alt sunet). Cel mai adesea, copiii care nu-l pronunță pe “H” prezintă tulburări de pronunție și a altor sunete, deci o dislalie polimorfă. Sunt însă și copii care pronunță sunetul izolat (“H”) și la început de cuvânt (“haină”, “halat” etc), dar nu-l pot pronunța atunci când acesta apare în interiorul cuvântului sau la finalul lui. Multor părinți și educatori le sunt probabil cunoscute formele “zacăr”, “pacar”, “odicnă”, “șac” din limbajul copiilor. Aceste deformări apar întrucât sunetul “H” este în mod frecvent înlocuit cu sunetul “C” sau este omis.

Pronunția corectă a sunetului “H”este relativ ușor de obținut prin:

  • exerciții de aburire a oglinzii;
  • exerciții de suflare a aerului cald în palme (“ne încălzim mânuțele”);
  • inspir profund urmat de imitarea râsului (“ha ha ha”). 

De la pronunția șoptită și abia perceptibilă a sunetului se ajunge la introducerea lui în silabe (“ha, he, hi, ho, hu, hă”, “aha, oho, ehe, ihi, ăhă, îhî, uhu”, “ah, eh, oh, uh, ăh, ih”), în cuvinte în poziție inițială, mediană și finală și apoi în propoziții cu aceste cuvinte.

“Zacărul” poate însă persista în vorbirea spontană a copilului, chiar și după ce acesta poate pronunța corect sunetul “H” în cuvinte și propoziții în cadrul exercițiilor de vorbire reflectată, adică de repetare după model a unor construcții verbale. În situațiile de comunicare spontană, copiii nu se vor putea concentra simultan asupra formulării mesajului pe care vor să îl transmită, precum și asupra pronunției fiecărui cuvânt.

Pronunția corectă se obține în etapa consolidării și automatizării cu atenție și automonitorizare, dacă avem de-a face cu un copil mai mare: “Cum este corect: pacar sau pahar? zahăr sau zacăr? haină sau caină? etc”. Modelul de pronunție greșit este înlocuit definitiv cu pronunția corectă prin exerciții repetate și prin implicarea familiei în atragerea atenției copilului asupra vorbirii sale în viața de zi cu zi. Automatizarea pronunției corecte necesită răbdare și exercițiu zilnic, ca orice proces de formare a unei deprinderi. Aceasta se realizează în orice caz mai rapid atunci când sunt deformate mai puține sunete sau doar sunete din aceeași clasă, a căror articulare implică aceeași poziție a componentelor aparatului fonoarticulator, precum și când vârsta copilului este mai mică.

 

                                                                                                Logoped Alexandra Lavinia Rogozea

 

Share Our Posts

Share this post through social bookmarks.

  • Delicious
  • Digg
  • Newsvine
  • RSS
  • StumbleUpon
  • Technorati

Comments

Tell us what do you think.

There are no comments on this entry.

Trackbacks

Websites mentioned my entry.

There are no trackbacks on this entry

Alexandra Lavinia Rogozea

- Atestat de liberă practică Psihopedagogie specială, eliberat de Colegiul psihologilor din
România;

- Atestat de liberă practică Consiliere psihologică analitică, eliberat de Colegiul Psihologilor
din România;

- peste 300 de ore de analiză personală;

- Program formativ în Sandplay clinic, susținut de Dr. Maria Chiaia și Lauren Cunningham (IAAP, ISST) și organizat de ARPA;

- Facultatea Spiru Haret Bucureşti, Master „Psihoterapie analitică”;

- Facultatea de Psihologie, Universitatea Hyperion;

- Ateliere formative de „Consiliere analitică”, organizate de Asociația Română de Psihologie Analitică;

- Formare „Consiliere pentru copil şi familie”, organizat de Fundaţia Internaţională pentru Copil şi Familie, recunoscut de Ministerul Sănătăţii Publice;

- Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Secția Psihopedagogie Specială, Universitatea București;

Contact

ROGOZEA ALEXANDRA LAVINIA - Cabinet individual de psihologie

Adresă: Bd-ul Liviu Rebreanu, nr. 15, sector 3, București – lângă magazinul Mega Image

Puteți ajunge cu:

* metroul (stația Titan)
* autobuzele 311, 101, 102, 330, 335, 253 (stația Liviu Rebreanu)
* troleibuzul 92 (stația Liviu Rebreanu)


Telefon: 0723 125 181
E-mail:contact@cabinetulpsihologului.ro
Orar: de luni până vineri orele 9:00 – 20:00 Programările se fac telefonic.