Evaluare psihologica

Evaluare

Prima ședință de evaluare

La prima ședință de evaluare trebuie să fie prezent cel puțin unul dintre părinți, optim amândoi. La prima ședință de evaluare copilul nu poate veni însoțit de bunici sau de alte persoane în afara părinților.

În această ședință are loc mai întâi un interviu cu părinții cu privire la situația copilului, se realizeză anamneza și ulterior se realizează evaluarea copilului în prezența părinților.

În funcție de observațiile și de datele colectate pe parcursul acestei ședințe specialistul poate recomanda o evaluare complexă care se poate derula aici sau în alt cabinet în funcție de tipul de evaluare și de probele necesare realizării ei.

Se pot recomanda consult ORL; consult psihiatric; consult neurologic; evaluarea dezvoltării prin măsurarea funcțiilor neurocognitive; evaluarea dezvoltării sociale, emoționale și a comportamentului; evaluare cu scale pentru depsitarea tulburării de spectru autist ș.a.

Durata și prețul unei ședințe de evaluare

Evaluarea se poate derula pe parcursul uneia sau a mai multor ședințe cu durata de 60 minute. Fiecare ședință de evaluare costă 250 lei.

Părinții asistă la evaluare?

Răspunsul este afirmativ pentru prima ședință de evaluare.

Atunci când este necesară aplicarea mai multor probe pe parcursul altor ședințe, este posibil ca părintelui să i se ceară să aștepte în sala de așteptare din care poate “asista auditiv”, în conformitate cu instrucțiunile de aplicare a acelor teste, pentru ca rezultatele evaluării să fie valide. Acest lucru este valabil pentru Nepsy II, CAT ș.a.

Ce se evaluează?

În cazul evaluării logopedice, se evaluează în special nivelul de dezvoltare al limbajului în toate aspectele sale, limbajul expresiv (vorbire și scris) și limbajul receptiv (înțelegerea vorbirii și cititul):

  • articulare;
  • ritm și fluență;
  • scris și citit;
  • procesare fonologică;
  • aparatul fonoarticulator sub aspect structural și funcțional;
  • respirația verbală;
  • înțelegerea limbajului;
  • limbajul expresiv.

Se eliberează raport evaluare psihologică?

Se eliberează raport de evaluare logopedică sau psihologică pentru informarea părinților cu privire la nivelul de dezvoltare al copilului, pentru a putea începe intervenția logopedică, pentru autocunoaștere, pentru diagnostic medical, pentru consiliere psihologică și psihoterapie; se eliberează fișa psihologică anexa 8 pentru DGASPC în vederea încadrării în grad de handicap.

Nu se eliberează raport de evaluare pentru instanță, pentru obținere custodie sau procese de divorț.

Raportul de evaluare este eliberat în termen de maxim o săptămână și este înmânat personal sau poate fi trimis prin curier și este prevăzut cu timbru emis de Colegiul Psihologilor din România.

Evaluarea copiilor care prezintă tulburări de pronunție – dislalie

Evaluarea durează o ședință și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:

  • Interviu cu părinții;
  • Probă evaluare pronunție – alfabetul ilustrat;
  • Probe pentru evaluarea mobilității aparatului fonoarticulator;
  • DENVER II – Testul Denver pentru Evaluarea Nivelului de Dezvoltare Instrument consacrat în detectarea potențialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 6 ani;
  • Metoda proiectivă Desenul Persoanei.

Evaluarea copiilor care prezintă întârziere în dezvoltarea limbajului

Evaluarea poate dura între una și trei ședințe și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:

  • Interviu cu părinții;
  • Probă evaluare pronunție – alfabetul ilustrat;
  • Probe pentru evaluarea mobilității aparatului fonoarticulator;
  • DENVER II – Testul Denver pentru Evaluarea Nivelului de Dezvoltare Instrument consacrat în detectarea potențialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 6 ani;
  • Metoda proiectivă Desenul Persoanei.

Evaluarea elevilor cu dificultăți de citire și scriere

Evaluarea durează două ședințe și jumătate (prima cu durata de 90 minute) și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:

  • Interviu cu părinții
  • Probă evaluare pronunție – alfabetul ilustrat
  • DDE-2 – Bateria pentru Evaluarea Dislexiei și a Disortografiei de Dezvoltare – 2 pentru elevi cu vârsta între 7-15 ani, clasele I-VIII;
  • Testul Cuburilor Kohs, o probă clasică în screeningul aptitudinilor cognitive nonverbale pentru copii, adolescenți și adulți, începând cu vârsta de 4 ani; se aplică această probă pentru diferențierea între tulburare de învățare specifică și tulburare de învățare generală;
  • LSI – Inventarul stilurilor de învățare.

Evaluarea în cazul bâlbâielii

Evaluarea durează două ședințe și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:

  • Interviu cu părinții în prima ședință
  • Interviu cu copilul în cea de-a doua ședință
  • Probă de evaluare a pronunției;
  • Se pot aplica probe suplimentare în cazul în care există semne de anxietate, hiperactivitate ș.a.

Evaluarea adulților care prezintă afazie, dizartrie sau alte tulburări de limbaj în urma unui accident vascular cerebral sau a altor traumatisme

Evaluarea durează o ședință și jumătate (90 minute) și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:

  • Interviu cu membrii familiei;
  • MMSE-2 – Evaluarea Minimală a Stării Cognitive-2, examen clinic standardizat de evaluare a deteriorării cognitive pentru adulți 18-90 ani;
  • Probă pentru evaluarea afaziei.

Evaluarea nivelului de dezvoltare neuropsihică al copiilor și adolescenților cu vârsta între 3 și 16 ani

Acest tip de evaluare poate fi realizată în situația în care părinții doresc să știe dacă este dezvoltat normal copilul și dacă este pregătit pentru începerea școlii; dacă părinții sau alt specialist suspectează o întârziere de dezvoltare pe una sau mai multe arii; ca evaluare complexă înaintea începerii intervenției logopedice; pentru o cunoaștere mai bună a nivelului de dezvoltare al copilului pe arii de devoltare (atenție și funcții executive; memorie și învățare; limbaj; procesare vizuospațială; percepție socială; senzoriomotor); pentru încadrarea în grad de handicap.

Evaluarea durează trei ședințe și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:

  • Interviu cu părinții;
  • Probă evaluare pronunție – alfabetul ilustrat;
  • Probe pentru evaluarea mobilității aparatului fonoarticulator;
  • Bateria Nepsy II care măsoară nivelul dezoltării neuropsihice pe mai multe arii (atenție și funcții executive; memorie și învățare; limbaj; procesare vizuospațială; senzoriomotor; percepție socială).

Evaluarea stilului de învățare și a tipului psihologic

Acest tip de evaluare se adresează elevilor cu vârsta între 8-18 ani, precum și adolescenților și adulților începând cu vârsta de 14 ani și se recomandă pentru o mai bună autocunoaștere și înțelegere de către membrii familiei și de cadrele didactice în ceea ce privește preferințele, temperamentul, stilurile de învățare, aptitudinile, talentele și abilitățile sale, cât și pentru optimizarea interacțiunilor cu sine și cu ceilalți.

Evaluarea durează o ședință și se realizează prin intermediul următoarelor metode și probe:

Copii și adolescenți:

  • LSI – Inventarul Stilurilor de Învățare, un instrument construit pentru a măsura preferințele, temperamentul și stilurile de învățare ale elevilor 8-18 ani;

Adulți

  • SL-TDI – Indicatorul de Manifestare Tipologică Singer-Loomis, care oferă o măsură a stilurilor cognitive (tipologice) ale persoanelor, urmărind îndeaproape tipologia jungiană, adolescenți și adulți cu vârsta peste 14 ani;
  • FPI-R – Inventarul de Personalitate Freiburg, instrument de evaluare omnibus, realizat pe baza modelului multifazic, pentru a evalua dimensiuni ale personalității adulte, pentru adolescenți și adulți pornind cu vârsta de 13 ani.

Evaluare și completare fișa psihologică, Anexa 8 pentru încadrare în grad de handicap copii

Acest tip de evaluare se realizează cel mai frecvent în etapa preșcolară sau în primii ani de școlarizare când membrii familiei, medicii sau cadrele didactice sesizează întârzirea în dezvoltare a copilului.

Ședințele se desfășoară după cum urmează:

  • În prima ședință are loc un interviu cu părinții copilului timp în care se colectează date necesare pentru realizarea anamnezei. Se recomandă ca părinții să aducă dosarul medical al copilului. Este evaluat în detaliu limbajul copilului cu probă evaluare pronunție – alfabetul ilustrat, probe pentru evaluarea mobilității aparatului fonoarticulator; este aplicată și proba metoda proiectivă Desenul Persoanei;
  • În ședințele doi și trei este aplicată bateria de teste Nepsy II; părintele așteaptă în sala de așteptare din care “asistă auditiv” la ședințe;
  • În ședința patru este aplicată proba CAT – Testul apercepției pentru copii, iar părinții completează în sala de așteptare chestionarul ASEBA, formularele pentru părinți, un set de chestionare pentru evaluarea competenţelor, a funcţionării adaptative şi a problemelor copiilor şi adolescenţilor.
  • În etapa următoare psihologul va scora, interpreta și redacta fișa de evaluare, anexa 8. Timp mediu 3 ore.
  • La ședința cinci participă doar părinții cu care se discută rezultatele evaluării și planul de intervenție pentru recuperare; se înmânează raportul de evaluare psihologică. 

Probe utilizate în evaluarea copiilor, adolescenților și adulților

Probe evaluare copii:

  • Probă evaluare pronunție – alfabetul ilustrat;
  • Probe pentru evaluarea mobilității aparatului fonoarticulator;
  • DENVER II – Testul Denver pentru Evaluarea Nivelului de Dezvoltare Instrument consacrat în detectarea potențialelor probleme de dezvoltare ale copiilor cu vârste cuprinse între 0 și 6 ani;
  • Testul Cuburilor Kohs, o probă clasică în screeningul aptitudinilor cognitive nonverbale pentru copii, adolescenți și adulți, începând cu vârsta de 4 ani;
  • TAC – Testul apercepției pentru copii;
  • Metoda proiectivă Desenul Persoanei;
  • DDE-2 – Bateria pentru Evaluarea Dislexiei și a Disortografiei de Dezvoltare pentru elevi cu vârsta între 7-15 ani, clasele I-VIII;
  • ASEBA – Un set de chestionare pentru evaluarea competenţelor, a funcţionării adaptative şi a problemelor copiilor şi adolescenţilor cu vârsta între 6-18 ani;
  • Conners 3 – Scalele de Evaluare Conners realizează evaluarea centrată și amănunțită pe ADHD și pe problemele și tulburările relaționale, care apar în rândul copiilor și tinerilor cu vârsta între 6 – 18 ani;
  • LSI – Inventarul Stilurilor de Învățare, un instrument construit pentru a măsura preferințele, temperamentul și stilurile de învățare ale elevilor 8-18 ani.

Probe evaluare adolescenți:

  • MACI – Inventarul Clinic Millon pentru Adolescenți permite evaluarea multiaxială a caracteristicilor de personalitate și a sindroamelor clinice la adolescent, conform simptomatologiei DSM-IV, cu vârsta între 13-19 ani;
  • Testul Cuburilor Kohs, o probă clasică în screeningul aptitudinilor cognitive nonverbale pentru copii, adolescenți și adulți, începând cu vârsta de 4 ani;
  • ASEBA – Un set de chestionare pentru evaluarea competenţelor, a funcţionării adaptative şi a problemelor copiilor şi adolescenţilor cu vârsta între 6-18 ani;
  • Conners 3 – Scalele de Evaluare Conners realizează evaluarea centrată și amănunțită pe ADHD și pe problemele și tulburările relaționale, care apar în rândul copiilor și tinerilor cu vârsta între 6 – 18 ani;
  • LSI – Inventarul Stilurilor de Învățare, un instrument construit pentru a măsura preferințele, temperamentul și stilurile de învățare ale elevilor 8-18 ani;
 

Probe evaluare adulți:

  • MMSE-2 – Evaluarea Minimală a Stării Cognitive-2, examen clinic standardizat de evaluare a deteriorării cognitive pentru adulți 18-90 ani.
  • FPI-R – Inventarul de Personalitate Freiburg, instrument de evaluare omnibus, realizat pe baza modelului multifazic, pentru a evalua dimensiuni ale personalității adolescenților și adulților începând cu vârsta de 13 ani;
  • TAT Testul de Apercepție Tematică pentru adolescenți și adulți, începând cu vârsta de 14 ani;
  • SL-TDI – Indicatorul de Manifestare Tipologică Singer-Loomis, care oferă o măsură a stilurilor cognitive (tipologice) ale persoanelor, urmărind îndeaproape tipologia jungiană pentru adolescenți și adulți, începând cu vârsta de 14 ani.

Despre mine

Mă numesc Alexandra Lavinia Rogozea. Sunt psiholog, psihoterapeut analist / Consiler analist și lucrez din septembrie 2006 cu copii, adolescenți și adulți.

Evaluare

La prima ședință de evaluare trebuie să fie prezent cel puțin unul dintre părinți, nu poate veni însoțit de bunici sau de alte persoane în afara părinților.

Logopedie

Logopedia se ocupă cu studierea, prevenirea și corectarea tulburărilor de limbaj. Tulburările de limbaj pot fi întâlnite la persoane de toate vârstele.

Desfășurarea ședințelor

Ședințele de logopedie se desfășoară la cabinet sau online prin intermediul platformei Zoom. Nu se realizeaza la domiciliul clientului.

Dorești mai multe informații?

Sedințe de logopedie și de psihologie copii, adolescenți și adulți.

Scroll to Top