Culegere de exerciții pentru recuperarea afaziei
Culegeri si jocuri de logopedie Editura Cartea in Culori Rogozea Alexandra Culegere afazie 1
Culegerea cuprinde exercitii special concepute pentru recuperarea limbajului la persoanele cu afazie, disartrie si dispraxie verbala. Aceasta este prima culegere de acest tip din Romania.
Culegerea include exercitii ce ajuta la corectarea tulburarilor de ritm si fluenta, fiind utila atat pentru adulti, cat si pentru adolescenti. Pacientii si familiile lor pot folosi aceasta culegere sub indrumarea unui logoped. Exercitiile sunt scrise cu font mare, usor de citit, si pot fi completate direct pe fise.
Introducere la ediția I
Această culegere de exerciții a luat naștere din activitatea mea profesională cu pacienți cu afazie de vârste diferite, nivele educaționale și intelectuale diferite și cu tablouri simptomatologice variate, activitate desfășurată în spital, la domiciliul pacienților și în cabinet. În România nu am găsit exerciții care să faciliteze activitatea logopezilor cu această categorie de pacienți, dar în străinătate există culegeri accesibile atât specialiștilor, cât și pacienților. Eforturile mele de a veni în întâmpinarea nevoilor de recuperare ale pacienților cu afazie, disartrie și dispraxie verbală m-au determinat să consult materiale din străinătate și să realizez exerciții după același model, dar și alte tipuri de exerciții, respectând particularitățile limbii române și preocupările specifice vârstei adulte.
Îmi doresc ca și specialiștii din România să beneficieze de resurse similare celor din străinătate care să le ușureze munca. De asemenea, pacienții și familiile lor pot folosi această culegere sub îndrumarea unui logoped.
O categorie de exerciții fundamentale în recuperarea pacienților cu afazie, disartrie și dispraxie verbală o reprezintă numirea de obiecte, imagini, acțiuni.
Acest tip de exerciții nu a fost inclus în culegere datorită restricțiilor de copyright pe care le-ar fi implicat folosirea imaginilor color și alb-negru. Logopezii pot folosi ca materiale imagini cu obiecte din diferite categorii (fructe, legume, îmbrăcăminte, mijloace de transport etc), precum și imagini reprezentând diverse acțiuni, pe care le pot selecta din cele folosite în activitatea cu copii, cu condiția ca acestea să aibă un aspect neutru, adecvat și vârstei adulte.
Recomand ca în ședințele de logopedie să nu fie folosite texte din culegerile dedicate copiilor, deoarece pacienții adulți ar putea să se simtă umiliți și descurajați.
Exercițiile din această culegere sunt scrise cu un font mare pentru a facilita lectura cu un minim de efort și pot fi efectuate direct pe culegere. De asemenea, ele au grade de dificultate și tematici diverse pentru a veni în întâmpinarea nevoilor de recuperare ale pacienților afectați sever, mediu și ușor, pacienți având preocupări și nivele educaționale diferite. Nu recomand însă ca ele să fie folosite în ordinea prezentată în culegere. Este necesară realizarea unei selecții în funcție de nivelul pacientului. Se vor realiza în paralel exerciții incluse în capitole diferite care să stimuleze toate cele patru dimensiuni ale limbajului: înțelegerea limbajului interlocutorului, exprimarea orală, citirea și scrierea. Multe exerciții pot fi realizate de pacienți doar cu ajutorul unei alte persoane: specialist, rudă, prieten.
Conținut :
- 649 fise de lucru: Ideale pentru adultii cu afazie, dispraxie verbala si dizartrie.
- 29 fise: Perfecte pentru adultii cu tulburari de pronuntie necorectate in copilarie.
- 300 fise: Pot fi utilizate cu copiii cu dislexo-disgrafie.
- 300 fise: Adaptate pentru copiii cu tulburari de spectru autist, de varsta scolara.
- 300 fise: Destinate copiilor cu deficiente mintale de varsta scolara.
Autoare: Alexandra-Lavinia Rogozea
Ilustrații: Ionuț-Robert Olaru
Editura Cartea în Culori, București, 2016
Format : set de două volume
Nr. pagini vol I: 384
Nr. pagini vol II: 306
Ediții publicate: în regia autoarei, ediția I la Editura Cartea în Culori, revizuită și adăugită; ediția II la Editura Cartea în Culori, revizuită și adăugită.
ISBN general 978-606-94135-0-0 (ultima ediție)
ISBN Vol. 1. – 978-606-94135-1-7
ISBN Vol. 2. – 978-606-94135-2-4
Culegere de exercitii logopedice ilustrate
Culegeri-si-jocuri-de-logopedie-Editura-Cartea-in-Culori-Rogozea-Alexandra-Culegere-de-exercitii-logopedice-ilustrate-3
Este cunoscut faptul că limbajul se dezvoltă, respectiv, se recuperează, mai ușor dacă se folosesc mai multe suporturi: ilustrații, scris, citirea cu voce tare, conversația. Astfel, toate fișele conțin ilustrații și text, precum și propoziții lacunare, pentru o stimulare cât mai eficientă. Prin intermediul exercițiilor propuse în carte pot fi dezvoltate sau recuperate, după caz, vorbirea, înțelegerea vorbirii interlocutorului, citirea și scrierea și, în mod deosebit, agramatismul, care implică dificultăți de respectare a regulilor gramaticale (acorduri, conjugări, folosirea morfemelor etc) și de construcție a propozițiilor și frazelor cu respectarea sintaxei.
Fiind axată în mod special pe corectarea agramatismului, culegerea se adresează în egală măsură:
- copiilor de vârstă preșcolară și școlară, precum și adolescenților cu tulburări de spectru autist;
- copiilor cu întârziere în dezvoltarea limbajului;
- adulților cu afazie și alte tulburări ale limbajului cu substrat neurologic;
- dezvoltării limbajului și a noțiunilor temporale ale copiilor care nu prezintă tulburări de limbaj sau alte tulburări de dezvoltare.
Verbul este central în construcția propoziției și a frazei și de conjugarea lui este strâns legat pronumele personal. La multe persoane cu tulburări de limbaj, atât copii, cât și adulți, apar dificultăți de evocare și conjugare a verbelor. Au fost realizate astfel fișe cu exerciții care au ca obiective facilitarea evocării acțiunii/verbului potrivit, conjugarea corectă la timpuri verbale și moduri verbale diferite. Pentru stimularea comprehensiunii verbale, au fost incluse mai multe exerciții ilustrate axate pe înțelegerea întrebărilor: cine?, ce?, unde?, când?, cui?, a cui?, al cui?, ale cui?, ai cui?, cum?
Autoare: Alexandra-Lavinia Rogozea
Ilustrații: Ionuț-Robert Olaru
Nr. pagini : 270 fișe alb-negru și 20 file cu ilustrații color
Editura Cartea în Culori, București, 2016
ISBN 978-606-94135-3-1
Să pronunțăm corect cu palatograme
Culegeri-si-jocuri-de-logopedie-Editura-Cartea-in-Culori-Rogozea-Alexandra-Sa-pronuntam-corect-cu-palatograme-1
Sa vorbim corect cu palatograme este un joc logopedic special conceput pentru consolidarea si automatizarea pronuntiei sunetelor S, Z, T, X, S, J, CE, CI, GE, GI. Acest set contine 29 de planse plastifiate mat, cu ilustratii color, si hartie de 170 g, ce ajuta la imbunatatirea pronuntiei prin metode interactive si vizuale. Ultima pagina include imagini color cu palatograme, ce pot fi decupate si utilizate pentru corectarea pronuntiei altor cuvinte si propozitii.
Autoare: Alexandra-Lavinia Rogozea
Ilustrații: Ionuț-Robert Olaru
Editura Cartea în Culori, București, 2018
ISBN 978-606-94135-7-9
Întrebarea DE CE?
Culegeri-si-jocuri-de-logopedie-Editura-Cartea-in-Culori-Rogozea-Alexandra-Intrebarea-DE-CE-2
Intrebarea DE CE? este un joc logopedic creat pentru a dezvolta limbajul si gandirea copiilor prin asocierea unor actiuni dupa criteriul cauza-efect. Acest joc este ideal pentru a stimula curiozitatea si intelegerea logica la copii.
Obiective
“Întrebarea De ce?” este un joc logopedic pentru dezvoltarea limbajului și a gândirii. Copiii încep prin a realiza asocieri logice între obiecte sortând diferite obiecte după criterii variate – culoare, formă, dimensiune, categorie, material – și învățând care cu care se potrivesc. În această etapă este stimulată îndeosebi capacitatea de a recunoaște și de a denumi obiecte printr-un singur cuvânt (substantive: găină-ou;
adjective roșu, galben, verde; mic, mare etc), apoi prin două cuvinte (măr roșu, mac roșu; pătrat mare, cerc mare etc).
O altă etapă în dezvoltarea limbajului și a gândirii este asocierea de acțiuni. În acest stadiu copilul trebuie să formuleze mai întâi propoziții, apoi fraze, să rețină și să analizeze un mesaj mai lung și să facă asocieri pe baza experienței sale pe care o transpune în cuvinte. Astfel, acest joc poate fi utilizat pentru stimularea capacității de a formula propoziții și fraze, de a diferenția între propoziții afirmative și propoziții interogative (o provocare pentru copiii cu întârziere în dezvoltare și pentru cei cu tulburări de spectru autist), de a corela acțiuni, inhibându-și impulsul de a selecta imaginile care îl/o atrag pentru a putea să le selecteze pe cele care se potrivesc. Aceste sarcini pot fi antrenante
și stimulative pentru cei mai mulți copii, pot fi ușoare pentru copiii bine dezvoltați și pot constitui un material util pentru sprijinirea celor care prezintă întârzieri în dezvoltarea limbajului, atenției, memoriei sau raționamentului.
Cartonașele prezintă întrebările și răspunsurile scrise pentru a fi utile copiilor de vârstă școlară și pentru a facilita reperarea perechilor. Întrebările și răspunsurile pot fi formulate însă diferit.
Conținut
Jocul conține 40 jetoane color, plastifiate care formează 20 perechi de asocieri tip cauză-efect. Jumătate sunt cartonașe-întrebare și celelalte sunt cartonașe-răspuns. Cartonașele-întrebare sunt numerotate de la 1 la 20, iar cartonașele-răspuns sunt numerotate de la a. la t.
Instrucțiuni
Se pot organiza următoarele jocuri:
Jocul 1 – Ghicește
Se aranjează în două teancuri cartonașele-întrebare și cartonașele-răspuns. Acestea sunt așezate în ordine de la 1 la 20, respectiv de la a. la t. Jucătorii ridică pe rând un cartonaș-întrebare, întrebarea este citită cu voce tare de către un copil mai mare sau de către un adult. Jucătorul care a tras cartonașul trebuie să dea trei răspunsuri posibile la acea întrebare. Apoi se întoarce cartonașul-răspuns. Dacă printre răspunsuri se numără și cel de pe cartonașul-răspuns, atunci jucătorul primește cinci puncte pentru acel răspuns și câte un punct pentru fiecare răspuns suplimentar dat, dacă acesta se potrivește cu întrebarea. La final se calculează punctajul fiecărui jucător.
Jocul 2 – Perechi
Se amestecă toate cartonașele. Se împart câte cinci. Se pun cu față în sus pe masă alte cinci cartonașe. Jucătorii se uită la cartonașele pe care le au în mână și caută perechi. Dacă găsesc o pereche, o arată jucătorilor, explică logica asocierii și formează teancul propriu de perechi. Apoi, jucătorul care începe jocul caută în cartonașele de pe
masă un cartonaș cu care poate forma o nouă pereche. Dacă găsește unul potrivit, dă la schimb un alt cartonaș, dacă nu, trage o carte. La final, după ce toate cărțile au fost trase, se fac teanc cărțile de pe masă și sunt trase și acestea. Ulterior, dacă jucătorii rămân cu cărți în mână, trag unul de la celălalt până când toate cărțile sunt împerecheate. Câștigă jucătorul care a făcut cele mai multe perechi.
Jocul 3 – Memo – nivel 1
Se selectează primele zece cartonașe-întrebare și primele zece cartonașe-răspuns.
Cartonașele-întrebare se amestecă și se așază pe masă cu fața în sus pe două rânduri.
Jucătorii privesc toate cartonașele pe rând și încearcă să le rețină poziția în rând și conținutul. Pentru a facilita întreținerea, adultul poate citi întrebarea de pe fiecare cartonaș sau îi poate cere copilului să spună cu voce tare ce vede în fiecare cartonaș.
Apoi toate cartonașele întrebare se întorc cu fața în jos.
Cartonașele-răspuns se amestecă și se așază separat sub formă de teanc. Primul jucător trage un cartonaș răspuns și ridică un cartonaș-întrebare de pe masă. Dacă este cartonașul potrivit îl păstrează și câștigă o pereche. Dacă nu, îl pune deoparte și trage un cartonaș următorul jucător. Cartonașele-răspuns pentru care nu s-au găsit perechile sunt din nou amestecate, așezate sub formă de teanc și trase pe rând. După ce sunt făcute primele zece perechi, se procedează la fel cu următoarele zece. Câștigă jucătorul care a făcut cele mai multe perechi.
Jocul 4 – Memo – nivel 2
Se selectează primele zece cartonașe-întrebare și primele zece cartonașe-răspuns. Cartonașele-întrebare se amestecă și se așază pe masă cu fața în jos pe două rânduri. Cartonașele-răspuns se amestecă și se așază separat sub formă de teanc. Primul jucător trage un cartonaș răspuns și ridică un cartonaș-întrebare de pe masă. Dacă este cartonașul potrivit îl păstrează și câștigă o pereche. Dacă nu, îl pune deoparte și trage un cartonaș următorul jucător. Cartonașele-răspuns pentru care nu s-au găsit perechile sunt din nou amestecate, așezate sub formă de teanc și trase pe rând. După ce sunt făcute primele zece perechi, se procedează la fel cu următoarele zece. Câștigă jucătorul care a făcut cele mai multe perechi.
Jocul 5 – Asocieri simple
Se așază pe masă cu fața în sus cinci cartonașe-întrebare. Cartonașele răspuns corespunzătoare se amestecă și ulterior copilul trebuie să le potrivească și să explice cu voce tare motivul pentru care se potrivesc.
Jocul 6 – Pe covor
Se iau toate cartonașele întrebare, se amestecă și se așază pe covor cu fața în sus. Se iau toarte cartonașele-răspuns, se amestecă și se așază sub formă de teanc. Se trag pe rând și trebuie plasate cât mai rapid peste cartonașele-întrebare corespunzătoare.
Autoare: Alexandra-Lavinia Rogozea
Ilustrații: Ionuț-Robert Olaru
Editura Cartea în culori, București, 2021
ISBN 978-606-94135-9-3
Sunetul și litera X
Exerciții logopedice pentru pronunția sunetului X și scrierea literei X
Culegeri-si-jocuri-de-logopedie-Editura-Cartea-in-Culori-Rogozea-Alexandra-Sunetul-si-litera-X-1
Sunetul X este un sunet compus din sunetele C și S. Pentru emisia lui X este necesară o pronunție corectă a sunetelor C și S.
În limbajul curent, sunetul X este pronunțat ca în limba engleză X (ics), dar în limba română se pronunță X (cssî sau gzzî, în anumite cuvinte). În interiorul sunetului compus X, sunetul C este un sunet scurt, neurmat de vocala Î, iar sunetul S este alungit și urmat de vocala Î atunci când îl pronunțăm pe X izolat. Acest tip de pronunție este important
atât pentru însușirea corectă a pronunției cuvintelor cu X inițial, cât și pentru însușirea citirii și scrierii corecte a cuvintelor care conțin sunetul X în poziție mediană sau finală.
Pentru pronunția corectă a sunetului X, i se va cere copilului să pronunțe mai întâi cssss ca un șuierat, neurmat de vocala Î. Apoi se vor adăuga vocalele:
cssssîîî cssssaaa csssseee cssssiii cssssooo cssssuuu
cssssăă
Dacă sunetul X este pronunțat în forma românească (cssî), pronunția cuvântului pe litere, pe silabe și global, întreg este ușor de obținut și este evitată despărțirea greșită a cuvintelor în silabe.
De exemplu:
galaxie va fi despărțit în silabe ga-la-xi-e și pronunțat literă cu literă g a l a x i e.
Cele mai frecvente greșeli în scrierea literei X sunt de a separa sunetele c și s sau g și z care intră în componența lui X.
Cuvintele vor fi scrise galacsie în loc de galaxie, vor fi despărțite în silabe ga-lac-si-e în loc de ga-la-xi-e și vor fi spuse pe litere g a l a c s i e în loc de g a l a x i e.
Sau cuvintele vor fi scrise ca egzemplu în loc de exemplu, despărțite în silabe ca eg-zem-plu în loc de e-xem-plu și pronunțate literă cu literă e g z e m p l u în loc de e x e m p l u.
Conținut joc
“Sunetul și litera X” este un joc logopedic pentru corectarea pronunției sunetului X, citirii și scrierii literei X.
Jocul conține:
- 12 jetoane color cu litera X și alte semne pentru identificarea și diferențierea litereiX;
- 28 jetoane cu ilustrații color, numerotate cu cifre arabe, cu dimensiunea 15/10 cm plastifiate;
- 28 jetoane color cu cuvinte, numerotate cu litere, pentru a evita asocierea imagine-cuvânt bazată pe indiciul numărului/literei cu care s-a efectuat numărătoarea; aceste jetoane au dimensiunea 15/5 cm, sunt plastifiate și pot fi asociate cu imaginile. Cuvintele sunt scrise pe trei rânduri, permițând citirea pe litere, pe silabe și globală a fiecărui cuvânt. Cuvintele conțin sunetul X în diferite poziții și structuri pentru a permite exersarea pronunției, citirii și scrierii în poziție inițială, mediană, finală.
Instrucțiuni
Se pot organiza următoarele jocuri:
Jocul 1 X s-a deghizat
Adultul pune pe masă cu fața în sus toate jetoanele mici, ce conțin litere și alte semne, inclusiv litera X. Adultul ia litera X de tipar și i-o arată copilului, spunându-i: “Acesta este X. Spune X! Litera X s-a deghizat și s-a ascuns printre alte litere și semne. Caută-le pe toate și pune-le peste aceasta.”
De fiecare dată când copilul găsește o literă, va fi îndemnat să pronunțe X (cssî) pentru automatizarea pronunției sunetului izolat.
Jocul 2 Cântă la xilofon
Jocul se realizează cu ajutorul jetonului numărul 1. Pe fiecare componentă a Consoană – Vocală.
pe care este reprezentat un xilofon, jetonul cu xilofonului este scrisă câte o silabă directă,
Adultul îi poate spune copilului: “Îți voi explica cum să cânți la acest xilofon . Mai întâi exersăm notă cu notă, apoi vom cânta tot cântecelul.”
Copilul va imita fiecare silabă după adult. Ulterior, după exersarea și pronunția facilă a silabelor, poate fi cântat tot cântecelul: XA, XE, XI, XO, XU, XĂ, XÎ.
Jocul 3 Limba extraterestrului
Jocul se realizează cu ajutorul jetonului pe care este reprezentat un extraterestru, numărul 20. În dreptul extraterestrului este o bulă cu cuvinte inexistente, cu structura Vocală – Consoană – Vocală, litera X fiind în poziție mediană: AXA, EXE, IXI, OXO, UXU, ĂXĂ, ÎXÎ.
Adultul îi poate spune copilului: “Extraterestrul vorbește în limba extratereștrilor. Oare ce spune el?”
Copilul va repeta după adult fiecare silabă sau le va citi daca este un copil de vârstă școlară. Apoi este întrebat pe un ton jucăuș ce crede că i-a comunicat extraterestrul.
Jocul 4 Fagurele Albinuțelor
Jocul se realizează cu ajutorul jetonului pe care este reprezentat un fagure, numărul 9. Pe fiecare capsulă cu miere sub formă de hexagon este scrisă câte o silabă indirectă, Vocală – Consoană: AX, OX, UX, IX, ĂX, EX, IX, ÎX.
Adultul îi poate spune copilului: „Fiecare albinuță pus ea miere. Cum le cheamă pe albinuțe? compartimente ale fagurelui?”
și-a scris numele pe capsula în care a Care albinuță a pus miere în două
Copilul va repeta după adult silabele daca nu știe să citească sau le va citi dacă este un copil de vârstă școlară.
Jocul 5 Să despărțim în silabe
Se utilizează jetoanele cu ilustrații și jetoanele cu cuvinte. Se ia câte o ilustrație și sub ea se așeză jetonul cu cuvântul corespunzător.
Copilul va repeta după adult cuvântul întreg și apoi îl va despărți în silabe, indicând cu degetul silabele de pe cartonașe pentru automonitorizare.
Atunci când pronunția cuvântului este prea dificilă, cuvântul va fi repetat după adult silabă cu silabă și la final va fi pronunțat global. În cazul cuvintelor plurisilabice, copilul va putea repeta pe silabe, dar pot apărea dificultăți de pronunție a cuvântului ca întreg. În aceasta situație, se poate apela la un artificiu. De exemplu, pentru cuvântul extraterestru, pronunția este mai ușor de obținut dacă este împărțit în două părți, adică în extra – terestru, ignorând pentru moment regulile de silabisire. Se vor exersa izolat cele doua părți de cuvânt, indicând pe degete fiecare parte. Ulterior se va încerca pronunția cuvântului întreg, prin alăturarea părților. La ridicarea primului deget, adultul va pronunța extra, iar copilul va repeta, la ridicarea celui de-al doilea deget, adultul va pronunța terestru, iar copilul va repeta. La final, copilul va repeta după adult doar prima parte (extra), iar pe cea de-a doua o va adăuga singur, știind deja ce urmează, după exerciții repetate.
Jocul 6 Să numărăm silabe
Se vor selecta jetoanele cu cuvinte și se vor număra silabele. Cuvintele vor fi grupate în teancuri sau pe coloane după numărul de silabe. Același lucru se poate face ulterior cu jetoanele cu ilustrații, pentru consolidarea abilității de a despărți corect în silabe.
Jocul 7 Joc pentru micii școlari – Asociere imagine – cuvânt
Acest joc se adresează copiilor de vârstă școlară care exersează citirea și scrierea cuvintelor în care apare sunetul X.
Se așază pe masă sub formă de coloană 4-5 ilustrații. Se iau jetoanele cu cuvintele corespunzătoare, se amestecă și se așază teanc cu fața în jos. Copilul trage un jeton pe care este scris un cuvânt și, în funcție de abilitățile curente de citire, poate citi cuvântul pe litere, pe silabe și/sau global. Apoi îl pune în dreptul imaginii corespunzătoare.
Jocul 8 Joc pentru micii școlari – Descoperă greșelile
Acest joc se adresează copiilor de vârstă școlară care exersează citirea și scrierea cuvintelor în care apare sunetul X.
Se așază pe masă sub formă de coloană 4-5 ilustrații. În dreptul fiecărei ilustrații, pe altă coloană, sunt puse de către adult jetoane cu cuvinte, dar amestecate, greșit asociate. Copilul este încurajat să citească fiecare cuvânt, să descopere și să corecteze greșelile de asociere imagine – cuvânt.
Autoare: Alexandra-Lavinia Rogozea
Ilustrații: Ionuț-Robert Olaru
Editura Cartea în culori, București, 2018
ISBN 978-606-94135-8-6